Annas pyttipanna

Tänkte skriva av mig allt...

...om allt från himmel till helvete, böcker, filmer, äventyr, vardag, skönhet, fulhet (!), sytligt (=äckligt) och gott... Min lilla blandning - min pyttipanna!

Känner du en oemotståndlig lust att kommentera med nå´t klokt, roligt, glatt, eller dumt, spydigt, ledsamt så feel free...

Bild fran hotellrum

Oktober 2011Posted by Anna Jarl 2011-10-29 20:48:50

En liten bild fick jag in i alla fall: Detta ar utsikten fran vart hotellrum, eller egentligen poolen, med det ar same same. I like it!!

• Comments(0)//annapanna.annajarl.se/#post787

Egypten lordag

Oktober 2011Posted by Anna Jarl 2011-10-29 20:36:27

Har fortfarande problem med att ingen dator laser fotona fran vart minne sa jag far helt enkelt lagga upp lite foton som jag tagit med min telefon. Kommer imorgon. Lovar!

Aven idag har vi tagit oss till gymmet pa morgonen. 20 minuter pa lopband och 25 minuters maskiner. Det var meningen att jag ocksa skulle varit med pa ett step-uppass, men da hade jag precis lyckats fa tag i ett tradlost internet och hade alltfor kul med facebook, wordfeud och att kolla 38 inkomna jobbmail.

Annars gor vi inte sa mycket. Har tagit mig igenom tva bocker. Den perfekte mannen och Elsas varld var tva MYCKET lattsmalta bocker som mest lamnade en lite smaleende. Utom nar Elsa akte skidor: Hon hade tagit sig lite vatten over huvudet och akt med till Are och upp i en alltfor brant backe. Nar hon skulle satta fart nerat sag hon bara isflackar och fick ta det mycket langsamt med laaaanga svangar. Under tiden forsvann alla andra nerat och hon pratade med sig sjalv for att klara det: Det har gar bra. Ta det bara lugnt. Lugnt och fint... osv. Jag gapflabbade nar jag laste det for det ar SA Anna..... Pratar alltid for mig sjalv nar jag ska nerfor en backe som jag tycker ar otack...

Maten da: Jo.... Som pa alla All Inclusive sa smakar det mesta ungefar likadant efter ett tag. Oavsett om det ar spansk, italiensk eller som ikvall libanesisk afton sa kanner man inte sa stor skillnad pa det mesta. Ikvall hade de faktiskt god falafel och nan kalvgryta och nan kryddstark kottfars-rora i stekt pitabrod. Standard pa min tallrik oavsett om det ar frukost, lunch eller middag ar ett gang svarta oliver som ar SUPER-goda och sota solvarma tomater. Sedan maste jag erkanna att pommes frites faktiskt far folja med ofta... Inte for att det ar sa exklusivt utan bara for att jag tillater mig sjalv den har veckan. (Jag onskar att jag inte tillbringat ett halvar i Tyskland och larde mig ata pommes med majo.... mmmmmmmm!)

Per ar ratt nojd for olen och kaffet ar jattegott och med det kommer man langt hos honom. :)

Men ni ska se efterratterna! Ska ta ett foto med min telefon imorgon. Sma sma magiska bakverk i rosa, gront, med notter och med vaniljkram, strosslade med choklad eller nan liten sprits pa. Hur ljuvliga som helst. Idag hade de oxa snott mormor Disas recept pa kokoskakor. Mums! Som ni forstar behovs det ett och annat besok pa gymmet....

Funderar pa att ta en massage nan dag. Har faktiskt en hel del traningsvark efter gymbesoken och varfor inte unna sig lixom.....? Igar sag vi hastar (+ryttare givetvis) galoppera utmed stranden i en hiskelig fart. Det sag helt fantastiskt skont ut. OM jag hade kunnat rida sa... Men det hade varit ett sakert satt att komma hem i gips, tyvarr..... Man kan oxa testa att ga pa lina. Den sitter max en meter upp i luften och jag har inte vagat annu, men det star oxa pa programmet.

Nu ar det strax dags for ett glas rodvin pa altanen. Vi har riktigt trevliga grannar, (vilket ar tur, eftersom man i stort sett delar altan).

Ha en fortsatt fin lordag!

Egyptisk kram

• Comments(0)//annapanna.annajarl.se/#post786

Egypten fredag

Oktober 2011Posted by Anna Jarl 2011-10-28 20:24:46

Nu har vi varit har i typ 24 timmar. Det var en ytterst enkel resa hit om man jamfor med de resor vi tidigare gjort till Thailand. Tjoff! sa var vi har!

Bussresan till hotellet var lite av en chock. Man fattar ju att Egypten ar en hel del sand. Men horni! Det var BARA sand! Hela vagen hit sag ut som Christer-i-gropas arbetsplats. Inte ett trad eller djur eller vattendrag i sikte. Helt plotsligt kanns det helt naturligt att alla byggnader ar av sten eller betong.

Hotellet - Sentido Oriental Dream ar forstklassigt. Formodligen mer personal an gaster och alla ar extremt vanliga och tillmotesgaende. Jag har lite foton bland annat med utsikten fran vart hotellrum. Helt magnifik! Vi har rummet pa markplan och har max 150 meter till Roda Havet och inte mer an 20 meter till narmaste poolen. (En av tre, och givetvis har alla poolbar!) :)

Igar gjorde vi inte sa mycket mer an att ta en promenad, ata lite mat i snackbaren pa eftermiddagen, sova lite och ata kvallmat. Eftersom vi har All Inclusive finns mat och dryck tillgangligt overallt, verkligen overallt!

Imorse vaknade jag tidigt och gick ut och satte mig pa grasmattan och laste min bok i en timma innan Per vaknade. Helt tyst var det och en tradgardsmastare gav mig nan form av blomma nar jag satt dar och njot av solen och varmen. Sa snall!

Frukosten var i samma matsal som lunch och middag. Vilken frukost! Har bild pa brod-bordet som kan fa aven den starkaste lchf-anhangare att vekna! Sedan och nu far ni lasa noga: Gick vi till gymmet! 45 minuter senare varav 20 pa lopbandet var det dags for dusch och pool-hang. Dar har vi tillbringat hela dagen med avbrott for lunch givetvis. Mat mat mat mat mat mat mat! :)

Nu har vi varit och atit kvallsmat (italienskt tema) men innan dess hann jag faktiskt med ett aerobics-pass oxa. Jo, allvarligt!! Sa himla skont!

Jag lovar att skriva massor mer och lagga in foton, men denna datorn funkade inte tillsammans med foto-minnet tydligen.

Ha det superskont tills vi hors igen.

lagom solsvedd kram!

• Comments(2)//annapanna.annajarl.se/#post785

Snart dags för avfärd....

Oktober 2011Posted by Anna Jarl 2011-10-26 21:15:37

Nu är det nära!

Har skickat de sista mailen (stackars mina kollegor. De har fått ett par stycken: "Jag glömde bara säga....."-mail) och har snart strukit allt på packa-listan....

Klockan 3 inatt ringer klockan och sedan drar vi. Som tur är har vi grannar som passar katter och panna och bastu och allt vad där är. Tack som tusan till dem!

Har tagit fram min gamla skinn-ryggsäck som varit med på alla resor sedan jag köpte den -95 på Kos. Han är lite rostig på spännena osv men givetvis ska han med även denna gång.

På tal om 90-talet.... Idag hade jag på mig ett par typ knähöga svarta skinn-stövlar med snörning. Många tyckte de var jättefina och undrade var jag köpt dem.... Efter lååååång stunds fundering insåg jag att köpte dem -92 när jag gick på gymnasiet.... Kom sedan inte och klaga på att jag lägger mycket pengar på skor! De håller ett tag oxå.... :)

Nähä, mina vänner: dags att packa klart och gå till kojs. Ett par Wordfeud-matcher väntar också.... :)

Bara jag kan så uppdaterar jag här vad som händer under veckan.

Stor kram!

• Comments(0)//annapanna.annajarl.se/#post784

Luuuuugn helg

Oktober 2011Posted by Anna Jarl 2011-10-23 20:29:33

Söndag kväll. Countdown till Egypten: 3 dagar.

Helgen har varit lugn. Packat, tvättat, sovit och hjälp vad jag spelar Wordfeud! Har blivit total-besatt! Just nu har jag 9 matcher på gång samtidigt. Jag vet - lite nördigt, men det måste väl ändå vara bättre än krigsspel eller tetris, eller?

Var på hm och shoppade lite. Märkligt - ena dagen går man där hur länge som helst och hittar inte nåt alls och nästa så får man gå omgångar till provrummet. Lusten att gå till provrummet ökar ju oxå när man får gå NER i storlek på alla plagg... Vad är det de säger: Plötsligt händer det! :-) Det där lät ju bra, men faktum är nog att alla de kläder jag köpte nog ska vara väldigt löst sittande medan jag föredrar dem lite tightare för att undvika "tält-syndromet".

Idag har vi oxå haft fin-besök från U-hamn. Trevligt att folk har vett på att bjuda in sig själva på fika när man inte vet att de är i närheten! De ska oxå med till Sälen i januari så det ska bli attans trevligt.

Som sagt: Egypten snart. Tror ni att det bara är jag som har lovat sig själv att besöka gymmet på hotellet VARJE dag?? Tror ni att det bara är jag som inte kommer att hålla det. Frågade nån jädrigt vältränad bekant hur han orkar och om han hade nåt tips till mig: "Det är bara att kötta igång, så går det av sig själv." Yeah, right! :-) Vore gött att "kötta igång" på semestern då...... Komma hem som en välsvarvad tjej... Va?! Menar ni att det inte går på en vecka?! Och att man måste ha tålamod?! Örk!

Imorgon bär det av till K-krona igen. Ytterligare en hotellövernattning och på tis kommer resten av gänget ner. Brukar bli ett gött surr på kontoret när alla är där. Ser jag fram emot!

Ha nu en fortsatt skön söndag.

Stooooor kram

• Comments(0)//annapanna.annajarl.se/#post783

Brrr......

Oktober 2011Posted by Anna Jarl 2011-10-19 20:39:58

Countdown till Egyptenresa: 7 dagar.

Sitter på ett hotellrum i Lidköping, fullt påklädd, under täcket och fryser! Elementen är fullt på och jag har stängt alla vädringsluckor... Brr!!! Idag har jag inte haft så mycket att jobba med så jag har facebookat, surfat lite och ägnat tv:n lite tid.

Just nu är arga snickaren i full gång. Han är ju rätt arg, men samtidigt har har lite rätt oftast... ska ta och lyssna lite på honom... ;)

kall kram!

• Comments(0)//annapanna.annajarl.se/#post782

Galet Ge-kås.....

Oktober 2011Posted by Anna Jarl 2011-10-16 19:38:41

My God! En vecka sedan jag skrev sist!

Denna veckan har som vanlígt gått i ett huj! Dagarna lixom flyter ihop och det känns ungefär som när man har semester - man vet inte vad man gjort. (Fast lite tvärtom om ni fattar....)

Igår åkte jag i alla fall hemåt. Stannade till i godan ro i Ullared och hade inte riktigt bestämt mig om jag tänkte gå in på Gekås eller inte. Hittade en parkering hyfsat lätt och traskade in på Handelshuset eller vad det heter. Scorett Outlet - jag behöver (faktiskt) ett par svarta typ kängor, halvhöga boots eller liknande. De som jag använde förra vintern är utslitna. Men varför finns det mycket finare kängor i brunt? Jag såg ju ett par Cheap Monday på Scorett häromdagen och ångrar att jag inte köpte dem.

Inne på Lantmännen (!) insåg jag snart att det är fullt jul-pådrag redan. Köpte några varianter av julsnöre (ja... paketsnöre som det står God Jul på....) och undrade hur många olika typer av plåtburkar, korgar, träfat osv med "Pepparkakor" och "Julgodis" och "Julnötter" tryckt på jag skulle plågas av fram till jul. Många är jättefina, men.... många är det inte....

MQ Outlet hade inte mycket som lockade mig så den avverkade jag snabbt.

De har även en butik med porslin osv som är rätt rolig. Där kom jag på att jag behöver nya vardagsbestick till jul. Så mamma, lilla H och vem som nu kommer ihåg detta: Släta, enkla vardagsbestick står på önskelistan.

På övervåningen skippade jag erotikshoppen och Rabalder och tog en riktig raid i Hairstore. Kom ut 1200:- fattigare med med två tunga påsar. Och eftersom jag var en sån bra kund fick jag en plattång. :)

Det var rätt skönt att inte ha massa tider att passa och ingen som stressade en så jag lämpade kassarna i bilen och travade vidare mot Gekås. Ungefär där begick jag misstaget.... Att överhuvud taget gå in alltså.....

Jag har varit på Gekås MASSOR med gånger. Man kan nog utan att överdriva säga att jag KAN affären lixom. Men aldrig har jag varit med om den folkmängden, den hysterin, de köerna (ut inte in) som i lördags! Jag brukar börja med vändan kring tvättmedel, diskmedel, folie osv, men tyckte det var lite konstigt att folket inte rörde på sig.... Det berodde helt enkelt på att jag hade stött på kön ut!! Man fick lixom handla utmed kön eftersom den gick hela vägen utmed godis, mat och ända ner till ljusen.

Jag brukar säga att jag är åtminstone medel-smart, men att inte lämna vagnen och gå därifrån då är ju minst sagt korkat! Nädå, Anna tänkte: "om jag traskar på här en bra stund utan att stressa så har nog den värsta kön avverkats." För säkerhets skull frågade jag en stackars Securitas-vakt hur länge det var öppet, för jag vill ju inte överraskas bort i änden av "Mina damer och herrar. Nu stänger varuhuset om en kvart!". Klockan var två när jag frågade och vakten sa (och han kunde knappt hålla förtvivlan ur rösten): "Åtta..."

All right! Då kör vi... Näe.... man körde lixom inte så långt alls... sakta sakta sakta tog jag mig genom gångarna och varannan gång var det nån som fick be mig om ursäkt för de hade kört ihjäl mina hälsenor och varannan gång fick jag be om ursäkt för jag bumpade till nån stackars förälder med en gapskrikande unge (flåt: barn) på armen.

Jag plockade så klart till mig lite smått och gott: Presentpapper, massor av servetter, mera snören, tvättmedel, sköljmedel, disktabletter, plastfolie, (nu trodde ni jag skulle skriva plastpåsar - men det har jag!), presentpåsar till julgodis till kunderna, två pocketböcker till resan, deodoranter, glöggmuggar i papper, ett resefrågespel om musik, kaffekapslar till Tassimo osv osv osv..... Som ni märker - inget som jag inte hade överlevt utan.....

Det var dags att ställa sig i kö.... Hittade kassa 8 med minst kö - dvs kanske 35 pers före. Ställde mig och insåg att jag glömt det enda som Per bett mig köpa - Skippermix. Godiset fanns typ 10 kassor åt höger och för att komma dit var jag tvungen att korsa minst fem ringlande köer. Snabbare än Lucky Luke hoppade, kröp, trängde, ålade jag mig genom alla köer och vagnar och smått hysteriska människor till godiset och tillbaka. Puh!!!

50 minuter senare var jag ute och på väg till S-ljunga. Och så undrade mamma, pappa och gästerna på kvällen varför jag var tvungen att gå och lägga mig redan vid halv elva??

Idag har jag tagit det betydligt lugnare och gratulerat A1 i efterskott och Lillebror i förskott. Det bjöds på våfflor! Inte för att jag äter kolhydrater men det slank ner 5 st..... (Allvarligt talat har jag ju slarvat sista två veckorna och det märker jag definitivt i ansiktet. Ser ut som en pizza!! Slut med det nu.)

Nu är jag tillbaka i H-stad igen och en ny vecka med nya äventyr väntar..... :)

En mycket shopping-mätt kram!

• Comments(0)//annapanna.annajarl.se/#post781

Lugn och skön helg!

Oktober 2011Posted by Anna Jarl 2011-10-09 16:54:09

Söndag eftermiddag/kväll!

I torsdags höll jag på att ge Per en hjärtinfarkt.... :) Jag kom nämligen hem i tid! Klockan var tio över fem när jag körde in på garageuppfarten och Per kom ut med hakan nere vid knäna. Så lätt det är att överraska ibland.... smiley

I fredags hade jag en skön hemmakväll alldeles själv. Per var på aw på Wild West och jag fick en hel massa gjort här hemma. Tittade på Idol givetvis, och förundrades tillsammans med resten av Sverige över Alexander Bards klädsmak. Söte jesus! Per kom hem framåt kvällen bra rund under fötterna och talade om samma saker för mig som han gjorde dagen efter....

Lördagen swischade förbi i ett moln av husfru-göromål. Dammsuga, torka spis, laga mat (fiskgryta)... Vi beställde lite godsaker till Egypten-resan. Medan andra beställde sprit stod jag för smink och parfym - måste ju ha en One Million till. Efter förra festen jag var på kommer halva min bekantskapskrets att köpa den, men what the heck: jag var först (eller i alla fall först av tjejerna!) och tycker fortfarande att den luktar helt ljuvligt!!!

Valde en film: A little piece of heaven - en romantisk komedi. Alla här hemma var inte så förtjusta i det.-... Å så himla komedi-ig var den väl inte. Jag snörvlade, grät och torkade snor de sista 20 minutrarna. Så det beror nog lite på vad man vill uppnå om man ska kika på den. Men den var faktiskt helt ok, och inte så Hollywood-ig som många andra filmer.

Idag har jag inte gjort ett vettigt dugg! Inga måsten eller jobb.... (jo, visst finns det saker som jag borde göra men just idag har jag faktiskt valt att strunta i dem!). Sov snuskigt länge och var nere hos fru P ett par timmar och hjälpte henne med en hemsida. Ja, faktiskt! Jag hjälpte henne! Med det verktygen hon har kan de flesta göra en hemsida och det blir skit-bra!! Där hade jag kunnat sitta och pilla hur länge som helst. Som tack för hjälpen bjöd hon på mumsig kycklinggryta.

Nu sitter jag vid datorn och myser med Doris. Man hinner knappt sätta sig här förrän hon hoppar upp i knät och låter som en traktor! smiley

Imorgon är det dags för nya äventyr.

Hoppas ni har haft en skön helg oxå!